Aplikasi Hakikat Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Fuan Sa'adah
Dinda Dwi Azizah

Abstract


  • Abstrak
    Saat ini terdapat beragam inovasi baru di dalam dunia pendidikan terutama pada proses pembelajaran. Salah satu inovasi tersebut adalah konstruktivisme. Pemilihan pendekatan ini dikarenakan agar pembelajaran membuat siswa bersemangat terhadap persoalan yang ada, sehingga mereka mau untuk mencoba memecahkan persoalan tersebut. Pembelajaran di dalam kelas masih dominan dengan menggunakan metode ceramah dan metode tanya jawab sehingga kurang memberikan kesempatan kepada siswa untuk berintekrasi secara langsung. Seorang guru harus memperhatikan konsep awal siswa sebelum pembelajaran. Jika tidak demikian, maka seorang pendidik tidak akan pernah berhasil menanamkan konsep yang benar, bahkan dapat memunculkan sumber kesulitan belajar selanjutnya. Mengajar bukan hanya untuk meneruskan gagasan dari pendidik kepada siswa, melainkan sebagai proses mengubah konsepsi siswa yang sudah ada dan di mana mungkin konsepsi itu salah, dan jika ternyata benar maka pendidik harus dapat membantu siswa dalam mengkonstruk konsepsi tersebut biar lebih matang. Maka penulis tertarik melakukan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana sebenarnya hakikat dari teori belajar konstruktivisme bisa mengembangkan keaktifan siswa dalam mengkonstruk pengetahuannya sendiri.


    Kata kunci: Aplikasi, Konstruktivisme, Pendidikan Islam.


    Abstract
    Currently there are various new innovations in the world of education, especially in the learning process. One such innovation is constructivism. The choice of this approach is because learning makes students face existing problems, so they are willing to try to solve these problems. Learning in the classroom is still dominant by using the lecture method and the question and answer method so that it does not provide opportunities for students to interact directly. A teacher must pay attention to students' initial concepts before learning. If this is not the case, then an educator will not succeed in instilling the correct concept, it can even limit the source of further learning difficulties. Teaching is not only to initiate ideas to students, but as a process of changing students' existing conceptions and where it might be wrong, and if it turns out to be true, educators must be able to help students construct these conceptions so that they are more mature. So the authors who are interested in conducting this research are to find out how the true nature of constructivism learning theory can develop student activeness in constructing their own knowledge.
    Keywords: Applications, Constructivism, Islamic Education.



##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Sa’adah, F., & Azizah, D. (2021). Aplikasi Hakikat Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. An-Nuha, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i1.5

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.